Baru-baru ini tular kes seorang wanita yang bertindak menyembur ridsect kepada geng penarik kereta. Video berdurasi 30 saat itu memaparkan wanita tersebut sedaya upaya menyelamatkan diri dan kereta yang dipandunya dari ditarik. Pelbagai andaian telah dibuat netizen sehingga ada yang mengatakan ianya akibat kes tidak mengukur baju di badan sendiri kerana membeli kereta di luar kemampuan.

Apa pun telahan netizen yang tidak dapat ditentukan kesahihannya, ada satu perkara yang lebih penting yang dapat kita pelajari dari kes ini. Jom kita baca perkongsian dari saudara Muhammad Hassan tentang pengalamannya mempunyai sahabat yang terjerat dengan hutang kereta yang dibeli melebihi dari kemampuan diri.

Termenung saya dalam LRT. Kawan saya nak sangat sangat jumpa saya di KL. Urgent sangat katanya. Sampai di KL jumpa saya, belanja saya berbuka. Lepas solat Maghrib menangis depan saya merayu sangat nak pinjam duit RM8500 nak bayar kereta tertunggak selama 6 bulan.

Saya terkejut beruk. Barangkali beruk pun terkejut tengok saya terkejut. RM8500 tu. Lagi terkejut baru 2 hari ini tengok kes kereta H nak kena tarik sebab tak bayar tunggakan. Saya kata, merayu keluar air mata darah sekali pun aku tak mampu nak beri RM8500. RM8500 ini belum tentu kau dapat bayar dan belum tentu boleh selesaikan masalah kau untuk akan datang. Nak tak nak kau kena cairkan aset yang kau ada jika nak selamatkan kereta, atau berbincang dengan pihak bank, bukan sorok kereta begitu.

Kau boros sangat, Iphone tu aku tengok setiap tahun tukar, jam tu, brand Tissot belum layak untuk kita bro. Aku dah nasihat banyak kali jangan beli Alphard walaupun gaji 5-6k sebulan. Bila aku halang kau beli, kau cakap aku tak beri semangat.

Inilah masalah orang kita, beli kereta ni bukan perlu beri semangat macam nak lumba lari dalam guni. Alphard bukan keperluan kau. Aku dah pesan pakai Myvi je dulu. Aku 3 tahun pakai Myvi baru beli kereta lain, itu pun sebab ada keperluan dan mampu. Lagi pun kau tinggal di KL, LRT Kelana Jaya depan mata dah.

Kita ni nak pakai apa apa buat kira kira terlebih dahulu, sesuai tak dengan pendapatan dan keperluan kita. Ini tidak, tengok orang pakai Alphard kita pun nak pakai, orang pakai Iphone kita pun nak pakai, sanggup berhutang dengan telco janji dapat pakai Iphone. Jika bank susah nak lulus kenderaan kita sehingga terpaksa guna penjamin, itu bermakna kita tak layak memiliki kereta.

Sebenarnya beli kereta ini satu beban jika kita tak manfaat kereta itu untuk dapatkan pendapatan lain. Kita akan terbeban dengan kos kos terutama minyak petrol, service, tayar dan kos lain yang kita tak nampak. Lagi sakit jika kereta yang kita beli itu CC tinggi.

Tapi itulah orang kita. Sesetengahnya sanggup ‘ikat perut’ demi nak pakai kereta yang nampak mewah. tujuannya satu, nanti balik kampung nampak gah,nak rasa lebih berbanding adik beradik lain, nak orang respect terutama kawan kawan sekolah dulu. Sedangkan benda itu sekejap dan itulah tanda riak yang merosakkan hati kita. Akhirnya yang terasa bahang bebanan kita itu adalah anak isteri.

Mula jadi panas baran, marah marah anak isteri, mula abaikan nafkah anak isteri. Dan paling sedih isteri juga akhirnya terpaksa gadai segala barang kemas demi nak selamatkan kereta yang tertunggak. Sebab itulah saya menghasut anak anak muda supaya jangan buat apa apa loan selagi tiada keperluan. Selagi boleh pakai motor, pergi kerja naik bas, naik LRT redah jelah. Janji ada buat simpanan,beli aset terutama rumah. Jika teringin sangat nak pakai kereta mulakan dengan kereta murah. Dari situ kita akan belajar bagaimana nak ‘bela’ kereta.

Betullah peribahasa melayu mengatakan;

‘Ukur baju di badan sendiri’

Dari kisah ini, ambillah pengajaran supaya kita tidak lagi buat sesuatu untuk nampak kaya, tapi hakikatnya hutang keliling pinggang dan bagi nasihat kepada adik adik kita yang baru nak ‘up’ tu. Jangan kerana mahukan pujian dimedia sosial yang hanya beberapa minit kita sanggup merana 9 tahun.

Sumber:Muhammad Hassan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here